BluesBoy skrev:
Kan det vara så att du blandat ihop enheterna?

Är detta information från kommunen/vattenverket är det sannorligt GH de menar. Det vill säga framförallt mängden Kalcium och Magnesium som bildar hårdheten i vattnet.

Det du mäter upp med ditt KH-test är Alkaliniteten. Det vill säga vattnets förmåga att motstå pH-förändringar vid syratillsats (buffersystemet).

Har du KH 2-3 är det ett gränsfall och du kommer nog få olika rekommendationer beroende på vilken akvarist du frågar. Det finns en allmän regel att vattnet anses ganska ostabilt (buffrar dåligt) om KH är mindre än 4. Jag personligen hade nog inte förändrat vattnet du har. Framför allt inte om det är Flourish Excel du använder som kolkälla (jmf. mäsk- tub-CO2).

Dom kan ju mena GH visst men jag har kört KH droptest 500% säker så mina värden stämmer iallfall nästan till 100% :)

Nu till en fråga.

OM jag lägger i ca 10 teskedar ökar jag tydligen KH från 2 till 6.
Det skulle ge mig en ökning av PH på ungefär 0.48

så om jag gör detta med ett par timmars mellanrum bör ju inte fisken bli arg.
Men till min fråga, hur länge kommer jag stanna på denna nivå? jag vet att det är svårt att svara på men ett hum vore skönt, 1 vecka? 2 veckor? 1 månad? 2 dar ? bara så man vet ungefär vad man kan förvänta sig på ett 520 liters kar.