Tack Stefan.
Du har ju sett det "live" och det är svårt att "få till det" med fotografering men jag tycker själv att det blivit bättre med foto också.
Nackdelen med ett sådant här litet kar är ju att det fort blir "fullt" men jag har några ställen i karet som jag ständigt letar passande koraller till. Ett av de ställena fick jag tag i en korall till idag. Det är inte en av de lättaste eftersom den inte använder fotosyntes utan lever helt på rov. Nu matar jag varje dag med en blandning av små foder son cyclo-ez och skalade artemia napulier och jag ville testa om jag kan hålla liv i denna alcyonium spp. Det är en släkting till en vanligt förkommande mjukkorall här på västkusten "död mans hand". Normalt är det en liten fastare gul geleklump som brukar sitta på kroken när man gjort en bottenkänning med draget. Jag har sett denna korall i full prakt i ett av våra kallvattensakvarium på jobbet och då är den vackert gul och full med polyper så att det ser ut som en tonnårspojk innan första rakningen! Denna jag fick tag i liknar "död mans hand" men är till färgen mer jordgubbsaktig än gul.
Först en bild nerifrån
[CENTER][attach]9315[/attach][/CENTER]
Sedan lite från ovan
[CENTER][attach]9316[/attach][/CENTER]
I gårdagens helbild så smög det fram sig ett spöke, förr kallade man dessa för Salaris men de skall nu troligvis höra till släktet Istiblennius. Art det är dock omöjligt att säga - det är i alla fall inte den "vanliga" Salarisen.
Tjänare - hur är det här då?
[CENTER][attach]9317[/attach][/CENTER]
Tack för informationen - hej då
[CENTER][attach]9318[/attach][/CENTER]
Ja - jag är stilig!
[CENTER][attach]9319[/attach][/CENTER]
Och så siste en blå disk - lite hjälp från PS men den är allt så här blå för det mesta.
[CENTER][attach]9320[/attach][/CENTER]
MVH Lasse
Havre
Jag har slängt ut streamern för som sagt var jag gillar inte att titta på teknik - det har jag nog av på jobbet. Däremot har jag ett litet Eheim Ecco filter (400 liter) som suger från filterfacket och skickar ner vreturvattnet bakom "stenväggen". Orsaken till det är att jag provar ett nytt "revolutionerande" filtermaterial vi skall använda på jobbet istället för sand i filtren. Vi får väl se hur "revolutionerande" det är.
Nu har jag då orginalets 1000 liter plus då dessa 400 literna (som snarare är 200 liter)
PS
Var det någon som undrade om Okinavan är bildkåt - det är den!