Grattis till ett klokt beslut.
Det absolut lättaste för dig är att köra utan bottensubstrat. Skitenkelt att rengöra och bra för fiskarna. Men det kanske inte är det estetiskt finaste. Men om du ska ha det så kör på sand. Har du sjösten fastnar så satans mycket mat emellan stenarna som ligger där och blir dålig. Är fiskarna små rekommenderar jag att köra utan tills det att dom nått en fin storlek då dom inte är lika känsliga för dålig vattenkvalité osv.
Släng i lite tåliga malar i karet också som kan göra igång kulturen lite. Dom brukar vara ena hejare på att skita ner.
Matningen beror lite på vad du vill med dina diskus. Vill du ha stora som pingisracketar räcker inte 2 gånger utan mer 4-6 ggr per dag. Detsamma om dom är väldigt små. Jag kör själv 2ggr per dag. Inte någon monstertillväxt på dem men de växer i allafall.
Vattenbyte är lite samma sak. Det går inte att byta vatten för ofta. Jag kör 50% varannan dag. Kör man 30% varje dag är det nog optimalt.
Dammsug samtidigt som du byter vatten. Skitenkelt om du inte har något bottensubstat.