Eurydike skrev:Jo jag tror det är så han menar. Att man ska eftersträva så lite förändringar som möjligt. Men samtidigt förespråkar han stora och frekventa vattenbyten...?
Personligen tror jag lowtech kan funka bra med räkor. Fast att man kanske inte har i räkor från början utan först när karet blivit stabilt. De är känsliga för nystartade kar.
Jag tycker att det är svårt att hitta information om räkornas naturliga habitat.
Klart man vill efterlikna. Men det är väl inte så många av dem som säljs i handeln som är vildfångade. De flesta är ju förädlade i färgerna genom selektiv avel.
Ja jag får inte heller texten att gå ihop riktigt, tycker han är ganska otydlig..
Det är klart att de säkert inte är så kräsna om hur det ser ut i karet då de är uppfödda i ett akvarium.. Utan det är säkert bara psykiskt för en själv att man vill ge dem så naturlig miljö som möjligt. Man skruvar upp kraven själv, inte räkorna..;) Man gör nog mycket för sin egen skull också..:D
Vad det gäller akvariets stabilitet och inkörning, så tänkte jag ta smutsvatten från mitt andra akvarium vid uppstarten och sedan köra det i en månad med enbart växter och övrig inredning innan jag inhandlar de första räkorna.
Låter bra att någon är med på iden om lowtech kommer att funka bra till räkor, eftersom ingen annan verkar ha det och uttalar sig om det...[:o]