jerker_s skrev:
Läste nyss en artikel (som eurydike hittat) där de påstod att räkor vill ha/trivs bäst med relativt stora vattenbyten per vecka.. De förespråkade alltså inte Lowtech:( Någon som kör med lowtech och tycker det funkar bra där räkorna verkar trivas?

I artikeln stod även att man inte skulle ha en massa växter i karet då dessa konkurerade ut en viktig näringskälla för räkorna, nämligen alger..:( Det är ju fint med växter i karet..:( Kanske man kan ge dem annan mat som ersättning..? Algtabletter, ärtor mm?

Jag har själv mycket växter hos mina räkor och då just mycket hornsärv som är snabbväxande. Det skrev han ju om i artikeln att man absolut inte skulle ha. Just för att det "dödade" algtillväxten men också att förändringen i karet kunde bli för stor om man beskär växterna för mycket.
Funkar med mina räkor. även att jag rensar min hornsärv både ofta och hårt.

Men eftersom du frågade efter deras naturliga habitat och han i artikeln i alla fall nämner det med någon rad så.. :)

Jag tycker det verka som att räkorna trivs ypperligt att sitta och pilla i hornsärven, i mossan och på mossbollen. Överallt där det kan fastna eller bildas mat. Så det är väl en smaksak.