Zanders skrev:
Hagi och Lasse.

Jag tycker vi sätter punkt för det publika bollandet mellan era personliga åsikter i denna tråd, och samtidigt tackar jag för informationen ni ger även fast jag inte riktigt förstår den, men PM är en funktion för sånt om ni vill fortsätta.

Iallfall.

Vid uppstart så hade jag i kranvatten, Sera nitrevec, Sera aquatan och Nutrafin Plant gro, lite mindre än en matsked havssalt. sen gick filter pump och sånt i lite mer än 1 dygn sen stoppade jag i 3 platy. Kanske skulle väntat med fisk men jag hoppas på att det tvärtom kanske kan påskynda allt om jag klarar av att hålla alla nivåer i shack. plus att det är roligare att se nått i rörelse.

Det jag gör nu varje dag är att jag tittar på mina växter efter annorlunda färg & form.

Jag mäter av vattnet innan jag matar med en 5in1 sticka, dom verkar bli nyfikna då och komma upp för att äta?!? :)

försöker kolla mina fiskars beteende och se om dom ändrats nått rent fysiskt.

Har i rätt dagliga mängd Sera Nutrivec som flaskan anger att man ska göra.

och efter 7 dagar har jag i ytterligare lite plant gro enligt beskrivning.

Har inte gjort nått vattenbyte än och i ärlighetens namn hade jag tänkt att vänta tills nått händer i karet eller det börjar se konstigt ut i botten. nu har jag visserligen svart grus så allt syns ju inte så bra :) dock försöker jag ta bort lösa blad och annat smuts som rullar runt dock väldigt försiktigt så jag inte stör botten på nått vis..

Jag tycker detta är ok. hoppas det iallfall :)

Rätt av dig!

Inget tokigt i det, brukar fungera bra med någon enstaka test-firre innan karet är "inkört" (kan röra sig om ett par månader eller så), öka sedan beståndet gradvis -inte full gas!

Du kan gärna vänta ett antal veckor med första bytet, det försvinner "nyttobakterier" vid varje vattenbyte (tolka inte det som att det är bra med långa delvattenbytesintervaller generellt sett)

Har du sett om växterna har fått någon "fart" ännu? Det brukar vara ett gott tecken!