sedan början av september har det vart igång, har fått rensa filtrets ena halva en gång.Lämnade då den andra halvan orörd för filterbakteriernas skull.
Filtret är en fluval 4 har 26 grader.

nedrans nu måste jag lära mig så mycket jag kan förstå av vattenkemi som möjligt, inser det är oundvikligt.Finns det bra böcker i ämnet lättbegripligt? just kemi i sig är inte nått jag är speciellt bra på.

det var igår som det började, men bara 1 fisk visade detta beteende han avlivades.
har bytt ca 30% tog samtidigt nya bilder om det kan vara till nån hjälp..

almänbild
http://s213.photobucket.com/albums/cc196/Evaleva/?action=view&current=fisk145.jpg

Har haft problem med uppsugning av div partiklar vid botten med häverten då den haft dåligt sug, försökte ändra den men nätet är för finmaskigt.Det vart bättre fart i sugandet men fick suga utan nät, tog bort det större munstycket i änden och använde bara den hårdare plastdelen som har en öppning¨på ca 1 cm.

nitrit har jag inte mätt än (varför undrar även jag) måste göra det så snart jag skrivit klart detta.

jag har en mörk rand längsmed gruset vid botten gissar det är skit som är under bearbetning, om inte vad är det hur får jag bort det?

Har lagt i en ny rot för malarnas skull och för att få mer gömställen (tillhöger på bilden)

är det jätte fel att försöka skölja gruset lite renare? för att få undan amoniak lite mer?
Vet att det innehåller nyttiga bakterier som bryter ned bajset fint och blir näring åt växterna.

jag misstänker jag har gett förmycket mat, då dom inte alltid ätit upp innan det fallit ned på botten, men då åt även malarna flingfodret.Nu har dom algtabletter.

Har även en snäckinvation i karet, vilket jag antar är just för jag matat för mycket.

ph-test har jag inget alls borde köpa det inser jag nu

eva