Karet står på Hornbach byggmarknad på akvarieavdelningen. Det får under inga omständigheter se skitigt eller algigt ut eftersom det står i blickpunkten på avdelningen. EI släppte jag snabbt då detta tog för mycket tid och endast verkade accumulera tokhöga mängder fosfat. Efter 9 månader och 3 vattenbyten känns det som att jag kan ge hyfsat generella råd utifrån min erfarenhet, rädslan för alger och/eller stagnerande tillväxt har varit obefogad.

Att nolla vattnet varje gång man får ett problem kommer att leda till fler problem som föranleder fler vattenbyten osv.

Själv litar jag heller inte särskilt mycket på tester, jag vet att så fort man mäter så finns det felkällor och jag är ju nästan färgbling. Men som tur är så är samtliga störjoner till testerna i sötvatten av den karaktären att de ger något för höga avläsningar, dessutom är de flesta stabila i ett kar utan vb. Med den vetskapen kan man testa sig fram till nivåer som verkar fungera i sitt vatten och sedan hålla sig där, ligger man lite över gör det inget. Jag har tidvis kört karet på ända upp till 80 ppm nitrat och 5 ppm fosfat utan bekymmer. Problemen kommer vid för låga nivåer eller vid aldeles för snedvridna inbördes förhållanden.

MVH
Magnus