saltbiff skrev:
Sabina...jag vart lite osäker på färgen på den "lila" så jag kollade på snailshop vad det stod och så här står det om färgerna:

[FONT=Arial][SIZE=2]GOLDEN, RARE PURPLE, RARE PINK, JADE, RED STRIPE & OLIVE[/SIZE][/FONT]

[FONT=Arial]Rare purple? Vad är det för skillnad på dark striped purple då? Och varför står det inte Striped på purple,pink och olive? De är ju också randiga... :confused:[/FONT]

Förmodligen är det bara en egen benämning. Jag tycker dock det blir lite missvisande för det finns fler varianter av lila som är ännu mer sällsynta än dark striped purple (DSP). Det finns dark plain purple (mörk fot, mörklila skal utan ränder), plain purple (ljus fot med mörk lila skal utan ränder) och striped purple (ljus fot med mörklila skal och ränder, se bilden). Det finns dock (ännu?) inte så mycket missvisande med light striped purple (LSP) som har ljus fot och ljust skal med ljuslila/rosa ränder. Men det finns de som fått plain light purple (ljus fot och ett skal som är jämnt rosa i färgen), men där förs diskussioner om att det egentligen är en LSP vars "ränder" "läcker" färg och ger dem ett annat utseende. När det gäller olive så finns de faktiskt sällsynt utan ränder men genetiskt blir det i princip bara striped olive. Jade finns faktiskt också i en randig variant.

Hälsningar

Sabina