Jag tycker att du ska köpa fjärilciklider ( även kallad dvärgciklid) men jag håller mig till det tidigare namnet p.g.a deras vackra färger.

Problemet är detsamma som jag hade när jag fick mitt första akvarium att man rekomenderar sällskapsakvarium till nybörjare. Det är helt korrekt men som liten så ser man dessa fantastiska färger hos de ciklider man inte kan köpa.

Och så är det , familjen ciklider är aggresiva mot andra fiskar mer eller mindre & vill man ha dem så måste man bestämma sig för ett fåtal sorter helst så få som möjligt. När det gäller mjuka fiskar som Svärdbärare, platy & guppies så är det på gränsen att de kan överleva bra ihop med fjärilciklider som är en av de absolut snällaste ciklider man kan träffa.

Men sällskapsakvariet kan innehålla bottenfiskar som praktbotior, grön labeo (mellanting mellan alg & flingfoderätare) tetror av mindre slag samt en algätare som då oftast blir den onde i akvariet. Ärligt talat behöver man inte en algätare i akvariet om man sköter det med moderna metoder som jag tidigare redovisat på forumet men jag har dock alltid haft minst en. Med mjuka fiskar i sällskaps akvariet blir algätaren den dominante över bottenskiktet i akvariet & ingen annan fisk vågar ge sig i strid med den. Det gör emellertid inget om man har guppies, platys & tetror mm för de håller sig ovanför botten.

Ciklider är en annan historia.

Mvh Stefan