Nämen det skulle ju vara citat av Ize inlägg, nåt blev fel....
Att börja läsa ungdomsböcker på engelska är ett jättebra sätt att öva upp sin engelska, själv började jag med att läsa engelska tonårstidningar, de skrev nämligen om Donny Osmond[:o][:o][:o]. (Det är trettio år sedan, det måste vara preskriberat vid det här laget!!)
Tur att det numera finns bättre litteratur.
Susan Coopers "The dark is rising" är kanonbra, och Lloyd Alexanders Prydain-serie. Diana Wynne-Jones har böcker både för slukaråldern, tonåringar och nästan-vuxna. Rekommenderas varmt. Det är dessutom roligt att klura ut vilken saga eller myt hon använt som botten i sina berättelser, det gör hon ofta i sina böcker. Tycker om " The homeward bounders" och " Fire and hemlock" speciellt, men allt hon skrivit är som sagt läsvärt.
Liksom Ursula LeGuin som är min absoluta favoritförattare, av det enkla skälet att hon utvecklas hela tiden och ALDRIG skriver bara på rutin. "The left hand of darkness" och "The dispossesed" kan jag läsa hur många gånger som helst.
Jag gillar att flera böcker griper in i varandra, utan att vara en serie på något sätt. En uppfinning från en bok kan finnas som en självklarhet i en annan. Så grymt!!