MaxB skrev:Självklart önskar jag dig lycka till!:) Men, jag tror nog att du får till det ändå.
Det där med naturlig look är ju lite "svårt" att få till och jag tror att man måste tänka i mindre skala - jag tittade på en massa bilder och filmer från Tanganyikasjön och där är ju mycket klipphällar och stora stenblock, så jag började med idén; Bakgrund... Det fick bli min klipphällsfond - en BTN (Malawi - faktiskt...). Sedan tänkte jag dra i rätt stora stenbumlingar men övergav den tanken i stort sett omedelbart därför att jag ville pröva med lite fler arter än bara en eller två.
Det hade varit jädrigt mäktigt att ha bara ett fåtal stora stensjok i karet, men då hade det kanske bara funkat med t.ex. ett eller två par prinsessor, eller kanske enbart troffar, eller någon annan art - lite för sig själva sådär - fritt utrymme.
I och med att jag ville blanda flera arter så fick jag gå ner i skala och bygga "katakomber" under sanden, för att senare fylla på med mindre men omfattande grottsystem ovanpå. Detta för att ge plats åt flertalet substratlekare. Jag är säker på att "min" look är hyfsat representerad i T-sjön också, men de arter jag har i karet nu hade inte på något vis trängt ihop sig så i naturligt tillstånd - så det är en kraftig kompromiss jag har i min burk, men hyfsat "naturlig".
Nu har jag ju släppt allt vad "ögonfägnad" heter och bara byggt på stensystemen för att skapa så goda betingelser som möjligt för de fiskar som finns i burken för tillfället. Men det finns "risk" att jag i ett senare skede kanske gör en makeover i karet och kör stora stenblock... och varför inte några mäktiga Frontosor t.ex...
Framtiden ligger öppen - och det kan bli fler intressanta projekttrådar här, längre fram!:)
Vill bara avråda dig från att skaffa frontosa med dina Moorii. Men eftersom frontosan är en såpass lugn fisk och mooriin är mer livlig, så blir oftast frontosan väldigt stressad. Hade själv några frotosor med mina moorii, men fick göra mig av med dom då dom höll på att bli ihjälstressade utav Mooriin.
MVH/Freddan