Katharina skrev:
Då bör ju torv ge ett mer garanterat lyckat resultat?!

Nej, det tror jag inte; vad jag sett brukar folk som är duktigare på växtakvarier än jag avråda från att bara använda torv. När jag körde med torvbotten så var hela upplägget dessutom rätt annorlunda (t.ex. ett pH under 5!) och inget grus alls, så det är inte spikat att det går att direkt jämföra. Fast växterna växte som bara attan, det gjorde de.

Oftare rekommenderas nog att man använder jord ur naturen, t.ex. gräsmattan. Den har bakterier och saknar de förhöjda ammoniumhalterna som obehandlad (väl torkad eller rötad) krukväxtjord oftast har - och höga ammoniumhalter ger snabbt alger.

Färgar torven vattnet??
Ja, mycket. Mitt akvarium med ren torvbotten hade tidvis vatten som var mer som kaffe än te.

Har du någon erfarenhet angående jord eller torv och räkor?? Tänkte på näringsberikningen och räkornas känslighet för kemikalier... ;)
Det stora där är att se till att pH aldrig rasar under 6.5. Inget skämt, fisken överlever låga pH, men det är döden direkt för räkor. Lite snäckskal, nån kalksten el dyl och du undviker det. I övrigt är räkor väldigt tåliga mot det mesta utom koppar och insektsmedel.