Jennica, vad roligt att du snart ska få platyyngel! Jag minns hur fantastiskt glad jag blev när jag var i din ålder och fick mina första guppyyngel. När man sedan odlar den ena arten efter den andra i massor av år glömmer man lätt vilket under det är när de små liven kommer till. Det skadar inte att bli påmind om det ibland, för undret är ju lika stort varje gång! :)
Hur många yngel som överlever i yngelkassen är svårt att ge ett bra svar på. Det beror bl a på hur stor yngelkassen är, hur länge ynglen får vara där och hur bra vattenkvaliteten är. Jag förstår att du vill göra det så bra som möjligt för ynglen, så det jag kan rekommendera är att tjata på dina föräldrar om att få ha ett akvarium till! :D Det är nämligen alltid bäst att ha yngel i ett eget akvarium där de har plats att växa och utvecklas. Inte för litet alltså, åtminstone ca 25-30 liter bör det vara. Tänk på att inte ha något filter där ynglen kan sugas in och fastna, det räcker med en syresten för att få lite rörelse på vattnet.
Lycka till! :)
Olle