Tinet skrev:OK, tack för svaren, jag kände också att hon var ganska grön och ville invända men visste inte exakt vilket argument jag skulle dra så jag avstog, blev lite förvirrad själv! Stammade fram ett "jag förstår att ni tycker det men jag tror inte att det stämmer faktiskt...Tack.. Hejdå"
Men det är alltså korrekt att anta att kalk i vattnet höjer PH och GH, så länge vattnet inte redan är hårt? Kan det höja KH värdet också? (jag tror att Uppsala redan har ett KH värde som är högt, även om jag tror de flesta ser det som positivt) Kan ett FÖR högt KHvärde vara negativt för en del fiskar? Eller innebär det bara en mycket bra buffringsförmåga?
Nu blev det många följdfrågor... :P
Hon har ju rätt i att dolomit inte är "akvariegrus" om man nu menar att akvariegrus skall se ut som naturgrus och ett vitt grus är ju i hög grad väldigt onaturligt.
Men självklart kan man använda vad som helst (nåja nästan i alla fall) som akvariegrus.
Dolomit innehåller kalk och detta höjer pH och KH värdet i vattnet - men pH överstiger i praktiken aldrig 7,5-7,6 som Azur skriver. Att använda ett kalkhaltigt grus är oftast bra i Sverige eftersom vi här har en mycket låg buffringsförmåga på vattnet (lågt KH) vilket gör att pH kan svänga mycket upp och ner. För 95% av alla fiskar så funkar det därför mycket bra med kalk i vattnet.
Dock så är det ju som så att just Uppsala (samt Öland, Gotland och på vissa ställen i Skåne) så är vattnet från början mycket hårt och har ett högt pH-värde och där är det ju rätt onödigt att tillföra kalk - snarare kanske man borde sura vattnet lite om man har survattensfisk.
Vad gäller engelsk sjösten så finns det såväl kalkhaltig som icke kalkhaltig i handeln.
Zoopetartikel om akvarievatten http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=category§ionid=11&id=117&Itemid=88