lili76 skrev:Gillar din eftertext: "Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?" :D
Vad jag menar med drag som substitut är ju i denna specifika situation. Jag skulle aldrig någonsin rekommendera någon att skaffa en laika med motiveringen att de ska få dra. Bara ville förtydliga detta, då det blev väldigt uppenbart efter ditt inlägg.. :)
Så ingen går ut och köper sig en laika med den tanken.
*s* Ja det är väl bäst att det står nåt sånt, eftersom folk har väldigt lätt att ta det man säger personligt... Du vet, sak och person verkar vara samma sak ofta :)
Jag är med i det du säger nu... Missuppfattade det hela :)
taxidermy skrev:Ah, okej, tack för era svar :) Nej huvudanledningen till att vi skulle skaffa den är ju främst jakt och i andra hand sällskap. Drag skulle bara vara en kul grej liksom.
"Att tänka på är också att alla laikorna ofta bär på ett ganska "hett" temperament..."
Hm, vad menas med det?
Vi har också ett annat litet problem.. Det så att vi har fem katter som hatar alla hundar(iaf de flesta) utom vår egen hund.. Har någon tips på hur man gör i den situationen?
Många (men inte alla) laikor är ofta rätt skarpa, dvs deras retningströskel är lägre än säg hos en Golden. De är ju framgångsrika björnhundar och där kommer ju deras skärpa till nytta.
Enklast kan man väl säga att man inte "tar hunden och sätter den där" utan att det kan komma ljudliga protester.
Förstår du?
De är alltså inte aggressiva (även om flera under senare år verkat ramla över dåliga linjer) utan vet vad de vill och agerar där efter... Generellt sett alltså...
Är hunden van katter? Är det så, så kommer katterna till slut vänja sig. Låt de hata hunden bäst de vill utan att tvinga dom tillsammans.
Är hunden inte van katter kan det ju bli värre, eftersom den då antagligen kommer att välja närkontakt med dina katter. Är då katterna grymt anti kan det ju sluta mer illa än nyttigt är.