åheim skrev:..fast det kan vara så att butiken vill ge sken av att det är dem som tar på sig det här fast dem egentligen får hjälp från tillverkaren;)
Man har ju något som kallas för konsumentköplag i Sverige men den regeler enbart förhållandet mellan en privatperson och ett företag. Däremot inte mellan 2 företag.
Så om t.ex. tillverkaren har ett års garanti och konsumentköplagen stipulerar en längre tid så innebär det att affären inte har någon garanti gentemot tillverkaren. Med andra ord kan det mycket väl vara som att det i detta fall helt och håller är affären som får stå för fiolerna.
Jag råkade ut för ett kameraobjektiv som jag hade köpt hade gått sönder och den gjorde det inom den tid som konsumentköplagen stipulerar. Jag kontaktade då företaget där jag hade köpte det (stort välrenommerat e-handelsföretag på kameraprylar) varvid de talade om att konsumentköplagen inte gällde för mig eftersom jag hade köpt det via mitt företag och inte som privatperson och då gällde inte konsumentköplagen. Detta trots att inköpspriset var identiskt samma för en privatperson som för ett företag.
Så som sagt även om det i ditt fall verkar vara ett uppenbart tillverkningsfel (mycket ovanligt sådant vill jag nog påstå) och kan det mycket väl vara som så att det blir affären får ta hela kostnaden.
Däremot är det väl ofta som så att tillverkaren av ren goodwill (han vill ju ha kvar affären som kund) kan ta en del av/hela kostnaden.