slusken skrev:
Att använda härdat glas skulle jag aldrig i mitt liv göra. Speciellt inte till ett större kar. Just på grund av att det är härdat och därmed inte lika flexibelt som vanligt float. Jag kan intyga att det inte är roligt när ett härdat glas går sönder. Den som vill kan komma och se ärren jag har på min ena arm!

Jag har ingen aning om hur man får ärr av att glas, härdat eller inte, går sönder. Det förefaller för övrigt ointressant. Det som är intressant, är att härdat glas är starkare, mycket starkare än standard float. Det är dock väldigt känsligt för slag och stötar. Värst är det längs kanterna, där så lite som att man ställer ner skivan mot marken kan få den att splittras, och det med ett ganska ljudligt "poff". Jag kan mycket väl tänka mig att bygga/gjuta ett kar med härdat glas i framkant, om prisskillnaden är stor nog för att göra det värt det. Jag skulle dock aldrig bygga ett kar med härdat glas i botten. Det är dock först på riktigt stora kar man kan nå någon form för ekonomi i att välja härdat glas, då det är dyrare, så det hela känns som en ganska onödig frågeställning.

Kör float, om möjligt low iron.
B!