Fuzzop skrev:
botten gruset är rådasand 1,2-2 mm om du läser tidigare inlägg.
Ganska uppenbart att jag läst alla inläggen i tråden, då jag kommenterat saker ifrån ett flertal inlägg, det till trots, har jag inte hittat en referens till vilket botten material han har, varför jag frågade.
Oavsett, råda ska inte ha samma tendens som blästersand, med att samla på sig gasfickor, så det är antagligen helt onödigt att röra runt i det.

Fuzzop skrev:
Sen om kommunen skulle tillsätta kloramin kan stora vattenbyten bli ett problem när man fyller karet direkt med slang,

Eftersom kloramin inte går att vädra ur över huvudtaget, har du en långsam uppbyggnad av det när du bara ersätter avdunstat vatten. Med vattenbyten bör du få en marginellt högre nivå i akvariet än i ledningsvattnet, och skillnaden bör bli mindre, ju mer vatten man byter varje gång. (Viss reservation för att någonting i baljan eventuellt kan bryta ner kloraminet, och det därmed förbrukas)
(Rättelse, Kloramin går tydligen att vädra ur, eller mer exakt, det frigör sig själv från vattnet, och nivåer som används i dricksvatten kan med hjälp av kraftig genomluftning tydligen hjälpas att vädra ur så snabbt som 5 dagar)

Fuzzop skrev:
även vanligt klor om det inte hinner vädras ur vid påfyllningen.

Klor har den fördelen att det är lätt att vädra ur, det är i stort sett bara till att montera ett dusch-munstycke på tidigare nämnda slang.
B!