Härja skrev:vad händer om jag har skivorna liggandes emot varandra och fogar?
Glaset rör sig lite i akvarium, och fogen gör att glaset kan göra det, utan att gå sönder. Bara för att du lägger glas mot glas inegär det inte automatiskt att det måste gå sönder, men jag vill minnas att det var någon på det här forumet som uttryckte sig i stil med "det måste inte gå sönder, men det kommer det att göra i alla fall."
Ett litet kar kommer man sannolikt aldrig ha några problem med det i dock.
Någonting viktigare dock. Silicon är ett lim som är värdelöst på belastningar i sidled. Det är därför det går att dra bort i långa remsor tex på ett trasigt kar. (eller ett man håller på att skära ner) Det är alltså siliconet mellan glasen som står för hållfastheten, vilket bara det, motiverar användandet av någon form för distans vid montering.
slusken skrev:Sen vill jag bara påpeka att man bör inte bygga i laminerat glas! Gör man det ändå ska man veta att laminerat 4mm glas inte håller för samma belastning som vanligt 8mm float. Det är en vanlig missuppfattning. Bygg heller inte med härdat glas. Får du en spricka i härdat glas så exploderar det i tusen bitar.
Lustigt. Många rekommenderar laminatglas, för den extra säkerhet det ger, dock är det en extra kostnad. Det är även ett känt faktum att man kan använda tunnare glas om man använder härdat, men den dagen olyckan är framme, blir det ordentligt olyckligt, om man inte har det i ett utrymme som tål spill, i den lite större skalan. Om man väljer härdat glas, bör man definitivt använda sig av någon sorts kantlister, för att skydda glaset från slag på kanterna.
B!