lili76 skrev:
Jag anser att de problemen som TS beskriver faller under reklamation. [COLOR=black]Han godtar inte varan, helt enkelt. [/COLOR]

LCD brukar ha en viss "fördröjning" i bilden och kan bli skuggig. Men den ska fungera att titta på. Detta behöver inte synas vid visning i butik, beroende på vad som visas på tv:n vid just det tillfället.

Jag har erfarenhet både bakom och framför disken och kunden har större rättigheter än vad man oftast vet..

Ok, jag håller med. Om verkligheten överenstämmer med beskrivningen ovan så är det tal om en reklamation. Men i så fall förstår jag inte riktigt vad problemet är. Det skall ju bara vara att lassa iväg tv:n till försäljaren, t.om. utan den minsta gnutta emballage, och få pengarna (alt. godtagbar utbytesvara) tillbaka. Den rätten har man enligt konsumentköplagen, vilken är tvingande för säljarens del.

fredd: Har du verkligen varit tydlig med att det är en defekt vara du vill returnera när du varit hos Netonnet? Om du bara sagt att du vill ångra ditt köp, så är det klart att säljaren börjar knorra om han märker att förpackningen är skadad på något sätt.

Jag vill bara tillägga att det inte behöver vara något fel på varan utifrån ovanstående beskrivning. Det finns så många andra aspekter att beakta. Några är:

Kablar kan vara felkopplade. Kontrollera detta genom att koppla in en kabel åt gången och kolla hur bilden reagerar.

Starka "EM"-fält i närheten, i kombination med dåligt skärmade kablar. Testa att flytta tv:n till ett annat rum för att se om problemen kvarstår.

Oönskade jordslingor. Är apparaten jordad? Testa i så fall att koppla in i både jordade och ojordade uttag. Koppla ur antennkabeln och koppla endast in dvd:n. Antennsignalen kan ofta ställa till problem, men om endast dvd:n är inkopplad så skall bilden såklart vara "felfri".

Hur lång antenkabel har du mellan uttaget och tv:n. Om kabeln är lång samtidigt som signalen är svag så behövs en förstärkare.

Tillägg: Om du har möjlighet så bör du testa att koppla in datorn till tv:n. Om inte bilden blir knivskarp nu (det är ju trots allt en stor datorskärm med påhängd tv-mottagare) så är det med stor säkerhet något fel på tv:n. Det skall givetvis inte tolereras.