Katharina skrev:Jag kan inte rå för att jag anser att om man lyckas att få en riktigt fin symbios så ska det inte behöva innebära att det är sämre för fiskarna med ett naturligt renat vatten än att de ska få konstgjort renat kranvatten.. Det trodde jag t om var fastslaget att kranvatten inte är så fiskvänligt!!!
Nja, stora odlingar i Asien har ju kontinuerligt vattenbyte . Dvs allt vatten byts 2-3 gånger varje dag - så det är väl det optimala.
Av ekonomiska skäl så är det dock inte möjligt här.
Så att kranvatten rent generellt skulle vara fiskovänligt håller jag inte med om.
Sedan tycker jag att ordet "lowtech" rent generellt är lite missvisande. Visst krävs det inte så många tekniska tillbehör för att ha ett sådant akvarium men det ställer stora krav på kunskap och noggranhet. Om man läser infon som länkas till i början så handlar det ju inte bara om att man struntar i att byta vatten, utan om ett rätt avancerat sätt att hålla akvariefiskar. Det förutsätter en mycket bra balans mellan växter och fisk (oftast har man för mycket fisk och för lite växter), det förutsätter att vattnet har en hyfsad buffringsförmåga (vilket är dåligt på många ställen i landet etc.) etc.