Jag har en D80 som avfyrar den interna blixten i "commander" läge, dvs den styr den externa blixten. Min externa blixt är en SB-600.
Det funkar så att kameran och blixten avfyrar "förblixtar" cirka en halv sekund innan den riktiga blixten, och mäter & anpassar hur mycket de skall lysa upp så exponeringen blir rätt.
Det funkar bra. Man kan anpassa hur mycket av "belysningen" av målet som skall komma från vilken blixt, och eftersom jag vill att allt ljus skall komma uppifrån (från externa blixten) när jag fotar fisk, har jag ställt min interna blixt på -2 i exponering, och min externa på +2. Det blir fyra stopps exponeringsskillnad, och förutom när man fotar reflekterande mål på nära håll så märks den inbyggda blixten inte i fotot.
Systemet funkar bra, det gör vad det skall dvs ger korrekt exponering. Det innebär också att den externa blixten kan korrigera för när en fisk simmar ur "träffytan" genom att höja effekten, så fisken ändå blir rätt exponerad.
Det är dock betydligt svårare för mig att få en helt svart (totalt underexponerad) bakgrund pga den inbyggda blixten än det var när jag körde med en enda extern blixt på kabel, och hur jag än gör så blir iridiserande färger (t.ex. det blå skimret på kroppen på mina Poecilia caucana) överdrivna pga den inbyggda blixten, fast inte alls lika illa som när man fotar med endast en rakt påfallande blixt från sidan förstås. Många kanske också ser det som en fördel, eftersom fisken blir färggladare.
Fiskar med väldigt bra reaktionsförmåga hinner också ibland reagera på förblixtarna, men oftast ignorerar fisken blixten. Fotar man människor hinner de ofta blinka pga förblixtarna.
Annars funkar det bra, tar bort mycket av gissandet vad gäller blixtbelysningen. Jag tippar det funkar riktigt bra om man tänker fota lite större fisk, och/eller kör med två externa blixtar.
SB-600 är f.ö. en bra blixt, helt nöjd med den, största skillnaden mot storebror SB-800 är om du tänker styra flera blixtar.