Malawis kan visst ha växter, men det är inte så många som trivs i det hårda vattnet. Dessutom gräver dom som attan ibland. :)
Växter som passar är Vallisneria, Crinum-lökar och Anubias (fastsatta på stenar).
Lavasten funkar, men det blir faktiskt snyggare (tycker jag) med vanlig gnejs och granit hämtat utifrån.
200 liter är helt ok för malawis...kanske 15-20 fiskar fördelat på 2 eller tre arter fungerar i ett sådant.
I övrigt, så gillar Malawis klippor och stenskravel och bra fart på vattnet. En rätt så bekväm sak är att pH-värdet på kranvatten oftast ligger rätt nära det malawis gillar, dvs omkring 8. Man buffrar sedan upp vattnet med bikarbonat eller genom att ha kalksten i burken.
Två arter som passar ihop och som är hyggligt snälla är "Golden" (Labidochromis caerulus) och "Marigold" (Pseudotropheus sp. "Acei"). Bland de snällare malawisarna är också de som tillhör Aulunocara-släktet...

Nåja, det finns mera att lära, men jag ska sluta där...blir lite till mej när någon vill börja med mina favvo-fiskar! :D