tummen skrev:
Jag håller inte riktigt med, endler som korsas med endler är ändå endler, men då en "akvariestam", då slipper man frågetecken. Sedan får forskarna reda ut släktskapsförhållandena...

Korsningar av olika arter, vare sig det handlar om naturliga hybrider eller akvariekorsningar, det är hybrider, har man en ren stam som oblandat med anra stammar/arter får föröka sig, då är det samma variant (där är vi överens) fast så olika tycker vi ju egentligen inte inte, men jag vill poängtera att många affärer säljer hybrider som rena endler, det är DET som är grundproblemet.

Hej!

har inte sagt något annat. Endlers som korsars med Endlers är Endlers. Men jag vet att en del Endlers som säljs är egentligen hybrid med vanlig mixguppy, sen köper någon ovetandes dessa "Endlershybrider" släpper ner dem med sina riktiga Endlers och sen är det kaos kan man milt säga för då ger ju denna kanske bort yngel under namnet Endlers som det dess fakto inte är.

Så summan är ju att vi tycker likadant fast jag säger att hybrid är mellan arter och korsning kan vara en hybrid eller olika stammar eller raser av samma art.