Azur skrev:
Besprutningsmedel är oerhört giftiga för räkor för att besprutningsmedlen är speciellt framtagna för att döda insekter och kvalster, men räkor är också leddjur och känsliga för samma gifter. Halter (och besprutningsmedel) som är helt ofarliga för människor och fisk kan säkert döda en räka.

Jag kom ihåg fel, jag hade för mig att den där växten blev identifierad som Anubis [:o] De var ju inte alls lika... Nu har jag lärt mig något nytt.. Silverkallan vet jag iaf med säkerhet att jag har fått klåda av saven på underarmen.. Fredskallan har jag däremot aldrig reagerat på, den har jag också haft i karen...

Sonja skrev:
Jag har suttit och funderat på hur nyttigt det egentligen är med nya akvarieväxter om dom nu är besprutade. Om det nu skulle vara ett problem är det väl främst för dom som handskas mycket med dom. Dels dom som odlar dom, och grossister som tar emot stora mängder. Men jag tycker det är lite läbbigt. Jag vet förstås att vanliga krukväxter mm också besprutas, fast det är nog importerade snittblommor som är värst där. Men det testas ju mycket med en mer naturlig biologisk bekämpning.

Nej, det är för jäkligt... [:(!] Om räkorna är känsligare så kan ju nya besprutade växter orsaka massdöd bland räkorna medan fiskarna kanske dör efter en tid och då kopplar man inte samman det med den giftiga växten utan undrar vad som är fel... [:(!]
Jag köpte mycket nya växter när jag var nystartad och jag hade inte en aning om att de kunde vara giftiga!!! Jag sköljde av dem, plockade bort vadden av bästa förmåga och pytsade i dem.. Vilken tur jag har haft!!!
Konsumenterna är de enda som kan påverka detta.. Vi konsumenter borde kräva ekologiskt odlade växter!!!! Precis som med mat...

Jag slutade att köpa julstjärnor i början på 90-talet för att det kom rapporter om att det där medlet som gör att julstjärnor inte blir stora och spretiga utan istället små och kompakta är ett antiväxmedel som gjorde att lokalbefolkningen som jobbade med blommorna fick missfall..
Det gäller för övrigt många krukväxter... B la Hibiskus, Ödets Träd och Gardenia.. mina favoritblommor... [:o] Därför har jag inte köpt så många nya utan behållit mina gamla, stora och spretiga.. :D