Det finns andra trådar om att räkor blivit förgiftade av nyinköpta Anubias som placerats ner i kar som varit igång, alltså inget nitrit utan något från växten.
Jag har själv rätt mycket anubias bland mina räkor och har aldrig haft problem med det. Men det är plantor som vuxit länge, länge i andra akvarier.
Om jag lyckas övertala mig själv att göra Azurs experiment så återkommer jag till den här tråden... kanske borde starta en ny också. Men jag är en blödig djurvän så det är inte säkert... å andra sidan kan andra räkor klara sig. Jag har väl 2-3 olika sorters Anubias.
Jag har även läst att man ska vara försiktig med Cryptocoryner, men det är den växtgrupp jag gillar mest så sådana har jag hur många olika sorter som helt hos räkorna också helt utan problem, och där klipper jag blad ibland.
Räkan på bilden ser ut att ha mycket rom. Jag tycker inte den ser sjuk ut, dom kan skifta lite i färg. Det kan vara obefruktad rom, det visar sig med tiden om allt annat går bra.
Dom går ju med rommen i tre veckor och om hon hållit sig gömd, vilket inte är ovanligt när det är fisk tillsammans med dom, så kan hon ha hunnit bli befruktad kanske.
Är din kompis helt 100% säker på att hon sett alla räkor tidigare? Kan det vara så att det var sex som klarade sig och det här är den sjätte som dels är ljus och dels hållit sig undan?