Nej, Kjell, jag vet att man ALDRIG ska introducera nya arter i biotoper där de inte finns, t. ex. en sjö eller så.
När jag skriver naturdamm är det för att särskilja deras nya damm från deras gamla som är gjuten i betong.
Den här dammen har byggduk som underlag, och är i "fas" med omgivningen, ingen kant av sten eller betong.
Det är gräs ner till vattnet, det står träd runt om, så det kommer ner lite löv, och jord och annat som gör att det nog är ett bra kretslopp i den. Vattnet är klart och friskt, det är olika undervattensväxter.
Vi släppte i dem vid en matta av växter som är ganska raka, vi såg i pannlampans sken att de minsta sjönk ner mellan stänglarna, och stod och avvaktade 10 minuter innan de simmade lite vidare. De största ( tre stycken var decimetern långa) försvann rakst ut på djupare vatten.
Jag tror att det var bra att släppa i dem i mörkret eftersom de då bör vara skyddade för predatorer, tills de har hittat gömställen mm.
Min kompis tycker att vi ska mata dem, men det tror inte jag, även om folk säkert har matat fåglar och även fiskar med bröd i den offentliga dammen. Jag tror att de har instinkter nog att söka sin mat själva eftersom det finns så mycket olika växter i dammen.
Ni som har mer erfarenhet får gärna komma med tips!