c90368 skrev:
Det du skriver om hur fiskarna beter sig tyder helt klart på nitrit förgiftning, ja.

Nej, fiskarna svälter inte ihjäl, det är nog vanligare att man matar fiskar till döds än tvärt om.

Ja, du ska ha i nitirit medlet vid varje vattenbyte. Vattenberedningsmedlet är jag mer tveksam med, det beror på vad du har för kranvatten. Själv har jag aldrig använt vattenberedningmedel.

Nej, jag kan inte vara säker att det är nitrit som är problemet hos dig, men jag kan vara till 90% övertygad.

Om jag läste rätt så har du ett 54 liter igång. Har du något filter i den burken? Om du har det så vrid ur filtret i det stora akvariet. När du byter vatten i det stora så ta en del av vattnet från 54’an. På detta sätt får du med dig bakterier som hjälper igång det stora karet.

I nio fall av 10 när fiskar dör i nystartade akvarium så beror det på nitrit. Råkade själv ut för höga nitrit värden när jag startade ett kar efter semestern. Men eftersom jag mätte nitriten i stort sett varje dag så kunde jag sätta in motåtgärder direkt.

okej, så varje dag i några veckor ska jag byta 30% vattnet och ha i Nitrivec
och sedan kolla hur hög nivå det är på,
det 54L som jag har startade jag precis då jag såg att mina yngel i yngelkasse började bli kontsiga och bara vara vid ytan, nu har jag flyttat dom och haft i JBL Ektol fluid och nu en dag senare mår alla där i finfint´.. :confused: