Detta är skrivet av batski i en av trådarna jag refade till
När fiskar äter, skiter och andas bildas ammonium (som i pH > 7 omvandlas till giftiga ammoniak). Ammonium/ammoniak bryts ner av bakterier och omvandlas till nitrit. Nitriten i sin tur bryts ner av andra bakterier och omvandlas till nitrat. Nitrat är inte giftigt om det inte rör sig om väldigt höga halter, men växterna använder ju nitrat som näring.
I ett nystartat akvarium finns det ingen etablerad bakterieflora som klarar av att bryta ner de stora mängder ammoniak och nitrit som så många fiskar avger. Därför ska man börja med ytterst få fiskar under den första månaden (det tar lite drygt 1 månad för bakterierna att föröka och etablera sig i filtret och i akvariet): http://www.bestfish.com/newtank3.html
I ett 65 liters akvarium borde du inte ha börjat med fler än ett par-tre fiskar (jag kan nämna att jag började med 4 fiskar i mitt 310 liters och det funkade finfint) och så borde du ha väntat i nån månad innan du sen kunde börja att successivt utöka antalet invånare.
Det du måste göra nu (om du vill rädda fiskarna) är att skaffa dig ett nitrittest så du kan hålla koll på nitrithalterna. Är halterna 0,2 mg/l eller över måste du fortsätta byta vatten. Tillsätt (efter vattenbyten) dubbla dosen Nitrivec mot det som står på flaskan och fortsätt så tills nitrithalterna har sjunkit till noll (det kan nog ta några veckor tyvärr). Mata ingenting nu på typ 10 dagar och när du sen börjar mata måste du göra det väldigt sparsamt.
Fortsätta byta vatten innbär att du ska byta 30% av vattnet varje dag.