1/ De biobollar är bäst där vattnet inte rinner rakt igenom (utan i zick zack) och inte har en platta i mitten från vilken det sticker ut piggar.
Sedan finns det också olika biobollar för olika syften - normalt används de större biobollarna (de som är i pingpongbollstorlek) enbart som dropp/torr-filter. Skall man köra med biobollar i ett ytterfilter där ytan är begränsad så funkar inte dessa biobollar så bra (ytan blir för begränsad) utan här är mindre biobollar (i puttekulestorlek) betydligt effektivare.
Vilket märke som är effektivast det vet jag inte eftersom jag inte är så insatt i vad som finns på dagens marknad. Själv har jag i ytterfilter använt Dupla Minicascade http://www.dohse-aquaristik.de/dupla/schweden/dupla/produkte.php?showpg=38 och varit mycket nöjd. Jag tror dock inte att de säljs i Sverige idag men bör gå att få tag på genom någon tysk näthandlare.
2/ Det beror helt på hur bra biobollarna är. Ju effektivare (och därmed dyrare) desto mindre behövs. Fabrikanten brukar ange hur mycket som behövs
3/ Jag brukar ha bollarna först - men det är inte så himla viktigt
4/ Normalt sett aldrig. Bollarna är ju också ouslitliga och kommer att överleva många pumpar.