Vuxna killis är mycket lätta att könsbestämma. Hanar och honor är så olika att en oinvigd lätt kan tro att det är olika arter. Hanarna är mycket färggranna och mönstrade med utdragna fenor, medan honorna är enfärgat gråbeige eller åtminstone har betydligt enklare färgmönster än hanarna. Utpräglad könsdimorfism, för att använda ett fint språk. Däremot kan det vara knepigt innan hanarna färgar ut. Vid ca 2 cm brukar man kunna se hanarnas färg, men har man många kan en del hanar behålla honornas och ungdjurens färg längre för att undgå de mer dominerande hanarnas aggressioner.
Roligt att de äter torrfoder, då har du knappast några problem med fodret. Men de bör förstås inte bara få sådant. Bosmider är utmärkt, liksom mygglarver och i stort sett allt fryst och levande i rätt storlek. De är glupska och kan få ner ganska stora bitar. Killis är inte särskilt dyra eller svåra att få tag i om man känner till kanalerna - d v s är med i Skandinaviska killisällskapet. Jag behöver inte alls ha tillbaka dina killis, tvärtom! Förstod du inte piken i #17? Jag får ju inte annonsera i forumet, men kan väl nämna att det ibland blir ett visst överskott när jag odlar. :)
Olle