Katharina skrev:Har du kollat så att du inte har nitrit?
Att man med tiden får skrapa rutorna mot alger är nomalt men om det kommer så här fort så beror det nog på att balansen inte är som den ska... Om du inte har tester hemma så kan du ta med lite vatten till zooaffären och kolla så att dina värden är bra..
Att det var guppyn som dog kan bero på att den är känsligare och att det var hanarna som dog kan bero på att de redan var mobbade men om du inte såg direkta sårskador på dem så skulle jag gissa på att vattenbalansen inte är bra och det var därför de dog.. Om det är vattenbalansen och den inte blir bättre så kan fler komma att dö... ;)
Har du vågor på ytan?
Temp?
Växter och Sniglar?
Storlek på karet?
som jag skrev till "saruman" så ska jag köra nitrit test (kan man köpa de på djuraffär?) så fort jag kan och även göra rent akvariet och köpa ännu en algätare. och köpa röda mygglarver och mata med. matar man endast med de eller med flingmat också?
jo det kan ju vara så att guppysarna är känsligare, tyvärr har ju de blivit väldigt hårt avlade och på så sätt "svagare" men jag hoppas att de andra ska överleva.
ja jag har vågor på vattenytan, inte så jättemycket men lite och växterna fladdrar också, som de ska göra. för visst ska det väl vara lite rörelse på dem med? ska även köpa ny pump där det är en inbyggd luftpump också så det blir mer syre i vattnet.
temperaturen ligger på ca 26 grader, har termometer och doppvärmare i akvariet.
växter har jag ganska mycket av, både höga och låga. kanske har för många, men det ser inte så fruktansvärt mycket ut. inga sniglar?! :P
akvariet är ca 50 l och jag har sammanlagt 15 fiskar i det. (7 blodtetra, 4 guppyhonor, 1 guppyhanne (och 1 i "karantän") samt 2 algätare.
mvh tiina