camaro skrev:aha sjysst, jag börjar med 20st sen kan man ju alltid bygga ut, kör du dina på 700mA? har du köpt till kylplatta till dom också?
Okej, jag förstår dimmingen, jag skall kolla lite närmare på det också, har en kille här på jobbet som programmerat en del egna lösningar.
förresten, vad kör du med för drivare? dom som är på sidan driver max 3st(?), har du flera stycken eller har du löst detpå annat sätt?
ha d gött
Det exempel på bilden kör jag på 350mA, jag har monterat dem på en alu skiva som jag har skruvat in i rampen, på bilden ser man bara alu-skivan. Var nere på en plåtslagarfirma och fick en bit tillklippt som passar in bra :) Ju mer kylning de får ju längre håller de och ju starkare lyser de(även om det antagligen är marginellt så syns det väl på kurvorna i databladet)
Om din arbetskompis har ett bra sätt att lösa det på med en microprossessor så är jag intresserad av hans tankar och tillvägagångsätt!
Jag köpte drivare som driver 16st 350mA som var dimbara, just den modellen verkar inte finnas kvar på sidan(jag köpte några st som tur är för mig ;) ) Om jag ska köra de nya dioderna på 700mA så ska jag väl titta på andra drivare alternativt ordna så att jag kan köra den på antingen 350mA eller 700mA, dioder är som bekant mest effektiva i början sen får man kräma på ganska mycket mer ström för att få mer ljus så rent strömekonomiskt är det bättre att köra med flera dioder på 350mA än färre på 700mA med samma totalström i slutet. Värmeutvecklingen blir ju betydligt högre med på 700mA än på 350mA med försämrad verkningsgrad.