Spån tomten skrev:har stora problem med alg blomming i mitt kar. vet inte vad jag ska göra. har tömt allt vatten inget resultat det va bra ett tag sen kom det tillbaka. har haft det såhär i ett halvår börjar bli trött på det ser inte fiskarna ens.
tacksam för svar
Du har för mycket näring mot vad växterna kan ta till vara.. Du kanske ska fråga växtproffsen på växttråden. Beskriv då belysningen också.
Man kan också få alger om man har dålig balans i karet. Ta med ett vattenprov till Zooaffären så kan de kolla att allt är ok om du inte har testat redan.
Mitt tips. Dammsuga sanden ordentligt när du byter vatten, ca 1/3 per gång. Köpa sniglar, Posthorn ska vara bäst. Köpa en massa snabbväxande växter som är lätta att få att trivas..
Hur länge har karet varit igång? Hur mycket matar du? Fiskarna ska ju äta upp maten på ett par minuter och helst innan maten landar på botten. Hur stort är karet och hur många invånare? Har du syrebubblor i karet ?(kan dra ur CO2 och göra att växterna inte trivs).. :)
Nu ser jag att du har varit här sedan 2005!? Har du inte redan fått de här tipsen då?? [:o] :D