Ramnissan skrev:
Tack för många bra tips!

Var så god :)

Ramnissan skrev:
Det jag har bestämt mig för helt och hållet är, Corydoras Pygmaeus:) Så nu får jag byta ut gruset som maken hade i från början. Men jag kommer att gräva ur som en månformad cirkel, där den raka kanten går från framkant och bakåt, detta kommer jag att fylla med fin sand, för pansarmalarnas skull:) Ska fösöka komma på någon bra avgränsare mellan den fina sande och det grövre gruset bara.

Jag vet några som har myggnät mellan sin jord/torvbotten och sanden. Jag kan rekommendera Rådasand 0.33 mm. Själv har jag en blandning av 0.33 och 0.4-0.8 mm. Men grövre skulle jag inte rekommendera.

Ramnissan skrev:
Jag vill inte gärna ta bort och byta gruset helt eftersom det är ett akvarium som är igång och mycket av bakterifloran finns där nere.

Jo fast utan fiskar försvinner bakteriefloran. Vet dock inte hur lång tid det tar innan den är borta.

Ramnissan skrev:
Jag kommer även att inreda med lite högre växter från hörnen i framkant och bakåt. Sedan blir det två rötter, en stor och en mindre som bildar en grotta. Ska också köpa lite stenar som jag ska sätta lite lågväxande växter på tänkte jag. Sedan några som ser ut som gräs nästan.

Låter fint! Jag har en gräsliknande växt i mitt SA som heter sagittaria subulata. Ganska lättskött efter en första anpassningsperiod då den går ner sig reellt. Du kan se den på bilden nedan. En växt som växer fast på stenar och rötter och som är både fin och lättskött är javaormbunken. Man kan även fästa mossa på stenar och rötter.

Ramnissan skrev:
Tetrorna som är intressanta för tillfället, men som jag väntar med(pansarmalarna först)är Blodtetra(tror jag den hette)

Blodtetra (Hyphessobrycon eques) är fina, men tyvärr kan de även vara ganska aggro mot andra fiskar. Jag skulle rekommendera Schultz´s tetra (Hyphessobrycon haraldschultzi) istället. De är ganska lika men fredliga. De vill dock ha surt vatten. Andra röda eller rödaktiga tetror är amandatetra (Hyphessobrycon amandae), rosentetra (Hyphessobrycon rosaceus) och röd fantomtetra (Hyphessobrycon sweglesi). De sistnämnda vill dock ha lägre temp än de flesta andra tropiska fiskarna.

Ramnissan skrev:
och ev någon bilfisk.

Då får du i så fall sänka vattennivån lite tror jag.

Ramnissan skrev:
Ancistrus ska jag ha och hittade en L-mal som hetter Randig Pleco, L168. Sedn är det fullt*S*..

L168 är verkligen fina, men tänk på att de vill ha ganska strömt vatten. Jag hade själv tänkt skaffa L168, men just pga deras behov av strömt vatten bestämde jag mig för L134 istället: http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=213