Danilla skrev:Jag har börjat med regelbundna vattenbyten och rengöring nu.
Fast filtret ska du inte rengöra för ofta eller för noga.
Danilla skrev:Vid transporter har jag haft påsen i en väska eller i bil, så temperaturen ska inte ha hunnit sjunka så mycket.
När jag kommer hem lägger jag hela påsen i akvariet i ca 30 min.
Sedan tar jag o häller i lite akvarievatten och gör så efter ca 5-10 igen och igen. Sen håvar jag upp dom o säpper ut dom. Allt enl. fiskaffärerna. (Har provat olika affärer)
Låter bra. Fast jag tycker att det brukar räcka att låta påsen flyta i akvariet i 15 minuter innan man sen börja fylla på med akvarievatten. Men sen fyller man på långsamt var 10:e minut (5 minuter låter för ofta) i minst 1 timme.
Danilla skrev:Jag har lite rötter en stor gul sten och en liten "ruin" med hålrum. Allt inhandlat i fiskaffären.
Det som man köper i akvarieaffärer brukar vara safe. Du har väl inte stoppat ner växter med blytygder kvar? Vad har du för sand? Nånting är det, men det gäller att komma på vad.
Danilla skrev:Jag vågar snart inte lägga i några andra fiskar.
Jag kollar vatten kvalitén ganska ofta, både hemma och i fiskaffären numera, men det visar inget.
Vänta ett par månader nu innan du skaffar nya fiskar. I fall du har nån smitta i akvariet borde det hinna försvinna på ett par månader efter sista mystiska dödsfall.
Danilla skrev:Vad jag inte förstår är varför mollysarna klarar sig? Alla säger att dom är känsliga.
De är känsliga för vita prick, särskilt i fall de lever för kallt. Men de är tydligen inte känsliga för det som dödar de andra.