Saruman skrev:Ja det håller jag med om :-)
för jag har ju hört förut att det blir lätt inavel bland levande födare.. men när du skrivit till mig om guppy så har det gett större perspektiv
Men det är kul att kunna diskutera om sånt här :D
Det tråkiga är bara att denna myt är så stark, det finns dessutom personer som tror att "inavelsmyten" gäller alla guppy generellt, och skyller sina misslyckanden på det, istället för att när guppysarna dör lära sig av sina misstag och gå vidare lite klokare, nej då skyller de på inavel istället och myten lever vidare. [:(!]:p
Häromdagen pratade jag med en kvinna som misslyckats med "guppy" och skyllde på inavel, men det visade sig vara Endlersguppy hon fått via någon som odlade själv, och då tror jag inte mycket på inavel som anledning till att hennes dog, det visade sig till exempel att hon inte riktigt hade koll på hur man egentligen gjorde rent karet, hon storstädade, dvs tömde karet och gjorde kliniskt rent, och då är det inte konstigt att fiskarna fick en chock och dog eller hur?:confused:;):D Hon är dessutom inte ensam, många vet helt enkelt inte hur man skall göra.... :mad: