Upplägget låter bra, men jag hade nöjt mig med 3 cm jord. Sedan brukar man säga att ju finare sand desto tunnare lager ska man ha över jorden. När man har grus på 3-5 mm brukar man säga ~3 cm, om du ska köra sand så kanske du bör ha tunnare.
Defdac nämde en variant i en tidigare tråd där man blandade sand och jord 2:1 som botten i lowtech med lite ren sand på toppen. Det kanske kunde vara något för dig om du vill köra blästersand.

Växterna funkar nog super, crypto och svärdplanta har jag i mitt lowtech, och dom växer på bra. Jag körde flytväxter i början, men nu har jag skippat dom. Anledningen till att jag hade dom i början var mest för att bli av med eventuell överskottsnäring.

Malaysiska sandsnäckor kör jag med i mitt kar, och det funkar bra.
Boklöv har jag aldrig provat, men det borde funka hur bra som helst. Jag kan tänka mig att dom bryts ned snabbare när man kör lowtech eftersom man har mer bakterier i botten.

Enligt Diana Walstad så funkar de flesta växter bättre med neutral/lätt alkaliskt pH än surt. I mitt kar så lät jag pH hamna där det hamnade (~7.5) och valde fiskar sedan.
Dock hade jag en pH dipp första månaden då det var nere på 6, och det funkade det med.

Slutligen så tycker jag att det verkar som folk lyckas med lowtech botten oavsett hur dom konstruerar den.