matte159 skrev:[COLOR=blue]Det är just så jag vill ha det + Lamprologus stappersi. När man hör dig berätta/ser dig skriva om detta så får jag jättemycket bilder och mina bilder är helt fantastiska. Är det så det ser ut i verkligheten så kommer man aldrig att tröttna!!![/COLOR]
Det ser bättre ut än när jag berättar/beskriver... Det är ju så här; I nästan varje T-kar så går det en del olika arter. Dessa måste samsas om utrymmet i karet - helt klart strider detta mot ett naturligt förhållande, alltså ett förhållande som naturligt i Tanganyikasjön är uppdelat på enorma områden och under olika betingelser för mathållning och revir-miljö-vattendjup-temperatur och hundratals andra parametrar som spelar in på de olika arternas uppträdande och egenskaper.
Det är därför jag, under mina långa år av Tanganyikaciklidhållning, har haft olika arter separerade i mindre kar. Jag kom på att det var lättare/roligare att hålla olika typer av Julidochromis, för sig, i speciella kar - låta dom para ut sig - och hållas artvis.
Det är därför jag hade Leleupi för sig själva, även olika typer av snäcklekare - plus en hel del andra mycket intressanta arter. Packar man ihop en massa olika arter i något för små kar bildas snabbt "eliter" som tar över karet och man får ganska trista bekymmer. Trots detta så bestämde jag mig för att prova med ett "stort" kar, just för att testa om det gick att, på ett homogent sätt, hålla några olika arter, under "samma tak", så att säga.
Knepigt nog har jag (haft) mycket liten erfarenhet av Troffar och jag har just nu på senare tid "testat" dessa - med allt vad det innebär... mycket jobb, men det skall gå!:) (Det bästa är nog att hålla en grupp Troffar för sig själva och ge dessa de betingelser de kräver för bästa resultat)
Däremot, Jullar, snäcklekare och diverse andra känns det som jag kan på mina fem fingrar... och jag måste säga att när det gäller de olika varianterna av "prinsessor" så finns det knappt något som slår den syn när en "fullblown" koloni regerar i ett väl tilltaget akvarium. Dessa vansinnigt vackra ciklider - när de agerar, nästan som en samstämmig organism, - ett djur - en familj - en tanke... i harmoni - är ytterligt trivsamt, att som akvarist få uppleva!:)