hej har lite tips hur jag fick min hane att börja leka . det funkade för mig men ni får rätta mig om jag har fel.
tog ett tomt akvarium men vatten från det andra akvariet lägg i ex en hög sten eller i mitt fall en skiffer skiva, och en annan i ett hörn. ingen sten eller sand på botten om du måste ha det skaffa en svart platt sten eller något annat mörkt och platt som du kan lägga under skummboet.
ca 20 cm högt vatten i . lägg i hanen själv, i ca 25-28 gradigt vatten i akvariet, låt det gå några dagar och hanen kommer börja bygga skummbo runt stenen som du lagt dit om den är vid ytan, efter ca 2-3 dagar efter start kommer han vara klar och då kan du sätta i 1 hona som är könsmogen kolla runt magen. är hon tjock så är hon mogen annars vänta, du får nu vara med på att hanen kan jaga honan gör han det mycket plocka ur honan igen och vänta några dagar han är nämnligen inte klar med boet.
om han är det så kommer honan simma fram mot hanen med huvudet riktat mot botten och hanen kommer ligga under skummboet och inte jaga alls
han kommer slingra sig runt henne och klämma, dom blir då fölamade en kort stund och båda flyter upp till ytan och hon kommer släppa ut ca 10 ägg och han kommer plocka upp dom med munnen och spotta in dom i boet, efter ca 7-8 timmar så kommer dom vara klara och honan kommer vara helt söndrig och slut. hanen kommer behöva ljus dyngret runt så han kan plocka upp äggen som faller ner från boet därav inget sand så han hittar dom,
när du har lyckats så här långt så kan du skicka pm så kan jag skriva mer.
om din hane inte bygger något bo så kan det vara att han är sönder avlad och inte har den instinkten eller så vill han inte. om du vill så kan du ev få en bra avelsfisk av mig
ps det där med värmen funkade sket bra för mig. han byggde inget bo alls först men när jag höjde värmen så började han bygga
kram på er alla