c90368 skrev:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag upplever det som att deltagande fotografier är ”för” bra.
Jag tror det är precis det som händer - de som deltagit och har fotat mycket har blivit mycket duktiga, och de som inte deltar har därmed en mycket högre tröskel för att kunna konkurrera.

Har man en digitalkamera som är några år gammal av standardtyp samt inte har tillgång till något fotoredigeringsprogram så är det svårt, om inte omöjligt, att nå den kvalité som är nödvändig för ett bra resultat i tävlingen.[/SIZE][/FONT]

Detta tror jag däremot inte är sant. Denna bilden tog min flickvän med sin kameratelefon: http://mikes-machine.mine.nu/temp/Lisettes.jpg
och den hade hon lätt kunnat ställa upp med i tävlingen med utan att skämmas. Sämre kamera än de som är mobiler har man knappast.

Däremot är det svårare att fota fisk än att ta "vardagsfoton", det går inte att peka kameran mot karet med full automatik påslagen och tro att det blir bra - det blir det inte, utan man måste lära sig att slå på närbildsläge, vinkla kameran så inte blixten speglar sig, kolla var fokus är, och ta MÅNGA bilder men slänga alla utom de bästa.

Jag tror många tar några bilder på full automatik, ser att de inte blir lika bra som vinnarbilderna - och ger upp. Fast skillnaden mellan vinnarbilderna och deras bilder till mycket högre del är erfarenhet och en extern blixt än själva kameran.
De som var med från början fick mer uppmuntran, eftersom alla var lika kassa, och fortsatte fota.