Lasse skrev:
Lugn i stormen nu. Du skall ha lite kalk i gruset för stabilitetens skull.

Jag har ett akvarium som jag från början hade gjort i ordning till ungfödare och därför la jag lite faxesand blandad med torven (low-tech grej) under sanden. Och så hade jag krossade snäckskal i en bit nylonstrumpa under filtret. Jag tror att även minilandskap-stenarna är kalkhaltiga. När jag skulle göra om akvariet till betta-biotop tog jag givetvis bort snäckskalen och frågade runt lite beträffande kalken under sanden och stenarna och fick höra att kalkhaltiga saker som har legat i akvariet ett tag slutar praktiskt taget att läcka ut pga att en biologisk film lägger sig över ytan. Så jag bestämde mig för att låta allting ligga och stoppade bara ned nya rötter och bytte ut alla växter mot asiatiska sådana.

Nu märker jag att jag ändå har lite för högt KH (5) och sist jag mätte pH hade det stigit till 7.6 :( Detta trots att jag haft mandelblad liggandes i akvariet och nu lagt fibertorv på botten. Inte så kul om bettorna ska leka va?

Annars har jag aldrig haft något kalkhaltigt i mina akvarier och aldrig haft problem med för lågt KH (suck!). Nu funderar jag febrilt på hur jag ska göra med SA. Ska jag vänta och se? Ska jag prova med bikarbonat? Eller ska jag stoppa ner något kalkhaltigt i akvariet? Vill som sagt helst inte få pH över 7, men vill ju inte heller att pH ska crasha eller åka jojo hela tiden.

Går det att kombinera bikarbonattillsats eller torv med torv i filtret? Många säger att det bästa är att låta bli att mixtra med vattnet...

Lasse skrev:
Skador på fisken orsakas av många källor men om du ser på ett helhetsperspektiv på fisk som lever i akvarium och i fria naturen så är nog levnadslängden i genomsnitt mycket, mycket längre i ett akvarium än i naturen.

Ja jag är medveten om att många (de flesta?) fiskar inte blir lika gamla i naturen som de kan bli i ett akvarium utan några rovdjur som kan käka upp dem. Men det var ju inte det jag tänkte på, utan jag vill ge mina fiskar de bästa förutsättningarna.

Lasse skrev:
Men du gör ett val när du beslutar att ha fisk i fångenskap men miljömässigt gör du nog mest skada när du sitter uppe hela kvällarna och tjötar på zoopet än vad du gör när du stoppar fisk i akvariet :D:) (OBS inget personangrepp)

Nu var det inte miljö vi diskuterade (även om miljön är en mycket viktig fråga). Akvarier kan inte heller vara så bra för miljön, med tanke på energi-och vattenåtgången. Men visst får jag lite då och då betänkligheter kring detta med att hålla fiskar i akvarier..