Har hänt ett och annat i den här tråden ser jag...

1) Vad är underlaget för teorin att förlust av antenner hos Corydoras beror på bakterier?
I stort sett bara observationen att förlust av antenner är helt okorrelerat till bottensubstrat. Man kan hitta Corydoras med antenn-erosion eller med fina antenner vilket substrat som än använts. Jag har t.ex. använt AquaClay, sand ifrån ungarnas sandlåda (jag tog bort fimparna och kattskiten), sand ifrån närmsta sjö, faksekalks-kross, grovt korallgrus, Biltemas blästersand, och snäckskalssand från västkusten, utan att nånsin få antenn-erosion, men har sett erosion på Corydoras som gick i ett kar helt utan substrat.

Jag köper bakterie-teorin för att den är rimlig och till skillnad från "förlust av antenner beror på vassa sandkorn" teorin inte motsägs av observationer, men man kommer inte ifrån att den egentligen bara är fri spekulation. Anledningen kan mycket väl vara nån helt annan, fast jag vet inte vad.

Det var dock mycket intressant det som Daniel sa om snäckor - jag har alltid ett gäng olika snäckor i mina burkar, dels för att de gör nytta och dels för att jag gillar snäckor. Det är mycket tänkbart att det är en faktor, de äter ju upp organiskt material på bottnen och rör om sanden.

2) @toccata: dina alger har garanterat ingenting med antenn-erosion eller dålig vattenkvalitet att göra, och personligen tyckte jag inte du hade några algproblem heller - det var ju en snygg algmatta du hade där!
Jag rekommenderar personligen aldrig Otocinclus när folk vill ha nåt som äter alger, eftersom de har en tendens att snabbt äta upp de ganska få algtyper de äter, och sen svälta till döds pga att de är så dåliga på att konkurrera med andra fiskar om fiskmaten. Ibland händer det också att Otocinclus hellre än att svälta till döds börjar äta på andra fiskar.

Otocinclus passar bra i stora växt-kar, där det alltid finns alger och ruttna blad för dem att äta, eller tillsammans med tillbakadragna fiskar så de kommer åt fiskfodret, men annars är Parotocinclus jumbo, som batski rekommenderade, vanlig ancistrus eller siamesisk algätare betydligt bättre: de äter fler sorters alger och är lättare att få att ta ersättningsfoder när de alger de äter tar slut.

3) Räkor och Corydoras tar inte illa upp av kraftig vattenrörelse, och lär sig snabbt att hantera det. Mina Corydoras "aeneus" schultzei och mina Amanoräkor, har inga problem med strömmen trots att jag har 30x vattenväxling per timme i karet. Jag hade ett tag pyttesmå Aspidoras pauciradiatus i det karet också utan problem, men de undvek de strömmaste delarna förutom vid matdags.
De genomsnittliga strömhastigheter vi normalt har i våra akvarier är egentligen väldigt beskedliga jämfört med strömmen i en flod eller bäck, eller på grunt vatten i en större sjö.