Nils Holmström skrev:Du har valt rätt snälla mbunas och 5-7 st av varje sort borde funka bra i ditt kar.
Oj det var fler än jag trodde. Sammanlagt 10-14 st, kul!
Jag tror att den rampen blir utmärkt, personligen hade jagkanske kört på PowerGlo och MarineGlo istället (Powerglo för att ajg har det själv och jag tycker att det är snyggt, marineglo för att andra har sagt bra saker om det)
Ok ska titta på Powerglo också! Det ger väl inte ett gult ljus?
Jag tror det blir knepigt att få plats med ett tillräckligt stor innerfilter bakom bakgrunden, utan det är nog mycket smidigare att göra någon variant med ett powerhead och filtermatta bakom bakgrunden, så att hela bakgrunden fungerar som ett enda stort innerfilter. Det är i princip omöjligt att få för mycket drag på vattnet med malawisar, så jag hade kört på ett powerhead som pumpar minst 1000 l/h.
Det låter ju fint, bara att köpa filtermaterial och lägga bakom bakgrunen och så ett hål på ena sidan som tar in vatten och ett på andra där vatten pumpas ut med hjälp av powerhead? Ska köpa allt på PWSS, verkar inte som att de säljer Powerhed, var kan jag få tag i den?
hårdheten kan du dra upp med bikarbonat, gör en sökning i forumet.
Ok, ska läsa noga så jag inte kör med överdos!
jag har inga algätare i mitt kar, men jag får skrapa rutan en eller två gånger i veckan.
Det kan jag leva med! Känns fel med en algätare i biotopen...
En annan sak jag tänker på är att om du har råd att köpa en BTN-bakgrund, varför inte satsa på ett lite större akvarium från början? Då slipper du klyddet med att byta upp dig när du märker att du inte har plats till alla fina mbunas som du vill ha :) hade jag haft plats och råd hade jag lätt kört på minst 300 liter istället för mitt nuvarande 222-liters.
Jag ska ta mig råd =) Jag har redan ett akvarium med möbel på 170 liter så jag vill använda det. Tycker att det är snyggt och jag är bara ute efter några små fina mbunas. Vilket tycker du är snyggast, hel bakgrund eller moduler på svart bakgrund?