THE_DUDE skrev:
...inte vackra!?! ...du e konstig azur. :rolleyes:

Jaja, man skall ju inte diskutera smak men nej, jag tycker inte det där är vackra fiskar, inte jämfört med t.ex. guldfisk eller guldid. Eller mört. Eller ens med sutare eller brax.
Det där är dessutom sjöruda, så stora och högryggade kommer de inte bli i dammen, utan de kommer att se ut så här:
http://www.agr.unideb.hu/allattan/hal/carcar.jpg
Dvs precis som vildformen av guldfisk.

Det är troligt att min mycket låga uppfattning om ruda påverkats av att den är skadlig för andra smådjur i tidigare fiskfria vatten där den inplanteras. Det kanske är lite orättvist, men jag betraktar den som närmast ohyra.

gärna haft några ändå, i mitt kar alltså...

Pja, jag vet var du kan få tag i ett par miljoner om du bor i Stockholmstrakten. De massförökar sig i dammar där det inte finns rovfisk, så små-sjöarna på Djurgården eller t.ex. Gullsjön här i Täby är knökfulla av tusenbröder av vildformsguldfisk-lika rudor.

@kramfors: jag sa inte att gräskarpar (eller kräftor för den delen) är roliga, men om avsikten bara är att hålla efter vattenväxter gör de ett mycket bättre jobb än dammruda, massförökar sig inte, samt blir större och är godare att äta.