Jag vet faktiskt inte hur man räknat ut vad som är "rätt akvarium för rätt fisk". Det finns så vitt jag förstår ingen lag som tvingar en att skapa en naturlig miljö för fisken, utan det handlar väl mest om att den ska ha tillräcklig simyta, precis som det finns minimi-burmått för kaniner, marsvin och liknande (alldeles för smått tilltagna, enligt mig).

Egentligen, rent moraliskt, anser jag att vi människor inte har rätt att ha andra djur i fångenskap. Med vilka argument tar vi oss den rätten, egentligen? Att vi är "bättre"? Att vi bör göra det för att vi KAN göra det? Sen ser världen ut som den gör idag, och djuren har blivit en viktig del av människans liv. Det hindrar inte att vi borde ifrågasätta detta och skapa en debatt kring det, för att hela tiden göra det bästa för djuren.

Sen har jag för min egen del resonerat fram och tillbaka med mig själv och jag anser att fiskar inte nödvändigtvis är ett djur som mår dåligt i fångenskap (beräknat på deras intelligens och levnadssätt), vilket har gjort att jag tycker det är okej att ha akvariefiskar, förutsatt att man ger dem en så naturtrogen miljö som möjligt, tar hand om dem så väl man bara kan, samt ger dom mer än tillräcklig simyta.

Jag är själv till 96% vegetarian då jag äter fisk ibland. Då endast odlad lax, helst ekologisk.

Vad gäller andra djur, Zoo-djur och liknande "vilda" djur som bara är i fångenskap för att visas upp.. Där är det svårare. Dessa är ju nuförtiden ofta uppväxta i fångenskap och vet inte om något annat liv. Men samtidigt är det däggdjur, ofta med bevisad intelligens och känsloliv, och det är tveksamt om sådana djur borde hållas i fångenskap alls.

Och tama "husdjur" - katter, hundar, hästar, kaniner, marsvin, etc... Var går gränsen där? Med vilka argument tar vi oss rätten där? Det känns som att vi har husdjur för att vi KAN (vissa kulturer har dem däremot för att de måste, för sin försörjning, detta kan man inte säga om oss i västvärlden längre). Vi har dem för vår egen njutnings och vinnings skull. Tar man då beslutet att man VILL ha ett husdjur så måste man också sätta sig in i vad det djuret behöver för att få en så naturlig (artmässigt) miljö som möjligt, enligt mig.

Sen tycker jag det är fel att köpa däggdjur i zooaffärer, eller bidra till att fler däggdjur avlas fram (dvs, köpa från uppfödare och därmed stötta dem). Tycker också att det är fel att rasuppfödningen fortsätter för den gynnar inte djuren på något sätt (uppstår ju fler och fler defekter). Istället bör man ta hand om ett djur som annars skulle ha avlivats, ett äldre djur från privatperson, eller djur från en kull som kom till av olycka och ej var planerad. Annars stöttar man djurindustrin, något jag tycker är onödigt.

Det var några av mina tankar om människan och husdjuren....

Det viktigaste enligt mig, är att man frågar sig:
Vad tycker jag om att människan har djur i fångenskap? Med vilken rätt ska människan få begränsa friheten från andra djur? Vill jag ändå ha ett eget djur boende hos mig? Vad kan jag göra för att djuret ska må så bra som möjligt?