Solid skrev:MaxB; Hur stark pump har du (L/h)?
Skulle ju vara bra att veta hur stark pumpen ska vara,
jag behöver nog köpa en ny pump om jag ska starta T-kar nämligen :p
Jag hade till för ett par månader sedan ett ett Aqua Clear pumphuvud som drev vattnet bakom bakgrunden. Tror att detta spolade cirka 1 200 liter i timmen. Men det förde ett sådant oväsen så att jag bytte ut det mot ett utombords Eheim 2080 Professional 3. Detta drar runt 1 700 liter i timmen och har dessutom dubbla utsug. Så jag satte ett bakom bakgrunden för bibehållet snurr där, och ett utsug i själva karet - för lite dubbelverkan. Man kanske borde ha mer fart på vattnet men det verkar som om detta räcker. Jag har riktat utblåset rakt mot bakgrunden och det nya stenpartiet där - via ytan såklart. Det är ett formidabelt blås och sprider sig fint i hela karet. "Regelboken" säger nog mer kapacitet, och jag provade ett starkare pumphuvud precis när karet var nystartat - men fiskarna kunde knappt simma omkring utan stod mest och "mötte" vattenströmmarna - därför bytte ner mig en aning.
Jag har för mig att det finns någon regel som säger att minst det dubbla literantalet skall spolas runt i timmen... men jag är väldigt osäker på detta - och i mitt kar funkar den formula jag har nu bra.
Någon kanske kan ge Solid ett exakt svar på vad han skall ha för pump i sitt kar?