Fridas skrev:
Bär på aggressivitet? Få hundar, och då menar jag verkligen få hundar föds med några anlag för aggressivitet. Precis som människan formas de under sin uppväxt och blir säkra med säkra personer i sin omgivning. Hundens vuxna beteende beror till allra största del av hur vi uppfostrar, älskar och tar hand om våra hundar, precis som batski skriver. Om hunden är svag mentalt är en helt annan sak. Ofta i de fall som hundar gått till attack mot andra hundar eller människor så har det berott på att hunden är osäker/otrygg, inte på aggressivitet i sig. Skulle hundarna bära på några s.k. ”aggressiva gener” skulle de även attackera sina egna ägare vilket de mycket sällan gör. De går mot attack mot andra eftersom de inte fått lära sig sin ordning i flocken och hur man beter sig bland andra hundar och människor.

Att hunden skulle vara en tamvarg har du helt fel i. Hunden är ingen varg, den härstammar från vargarna men är en helt egen art. Det är som om jag idag skulle kalla dig för en tam neandertalare. Dessutom är inte vargar aggressiva, kollar du dem så har de fruktansvärt mycket enklare för att veta sin plats i flocken och sedan rätta in sig efter det, något som inte alltid kommer lika självklart för våra hundar. Lär dig mer om varg och hund innan du uttalar dig tycker jag, och det är inte illa menat. :)

Ha ha.. Jag tror att hunden är en tam varg och vi är tama neandertalare!!! Jag tror att vi vill så gärna tro att vi och våra hundar är så civiliserade och moderna men vetenskapen visar allt mer att det gamla lever kvar i oss. Vi påverkas av dofter, hormoner vid hudkontakt, kroppsspråk, läten, ljud osv.. Kvinnor attraheras av män som är hårda och tuffa och män av kvinnor som är mjuka.. Män attraheras av röda läppar och långa naglar och stora bröst, det visar nämligen på fertilitet och friskhet.. Ha ha... Neandertalaren lever nog mer än vi tror, eller rättare sagt apan i oss eftersom vetenskapen tror att neandertalaren är en parallell till människan och inte en anfader... :D :D

Aggressivitet föds vi alla med. Det är en överlevnadsinstinkt som pumpar loss adrenalin i oss för att rädda vårat liv, det har vi alla.. I övrigt håller jag med dig... ;)