batski skrev:Det beror ju på var. En hund som alltid går i koppel blir lätt understimulerad och tom stressad. Vi människor går ju mycket långsammare än vad en normalstor hund gör, vilket innebär att hunden inte kan röra sig normalt om h*n alltid måste gå i koppel. Hundar har ett behov av att röra sig utan det rörelsebegränsande kopplet. De blir mer harmoniska, mer uppmärksamma på sina flockledare och betydligt mer socialt kompetenta i sina kontakter med andra hundar.
Aldrig har jag träffat så så många hanaggressiva hundar som i koppeltvångs Sverige.
I städer eller där det alltid finns människor skall hundar vara kopplade. Om vi släpper det fritt så kommer även de med inte så starka ledaregenskaper att ha sina hundar lösa vilket kommer innebära flera attacker. Du snackar om att en stor hund går fortare, ja det kanske den gör men det är ägaren som bestämmer farten, skulle vi isf se stora hundar 50 meter framför ägaren?
Att hunden blir stressad tror jag inte på om du inte kan bevisa det.
Men du kanske också har sätt att vi har låga siffror i hundattacker också;)
Men jag tycker heller inte man skall lite blindt på koppel, men det är bra att ha.